Hoe vul je een demper?


Hoe vul je een demper?

Hoe vul je een demper?

Hoe vul je een demper?

Hoe vul je een demper?

Hoe vul je een demper?

Hoe vul je een demper?

Hoe vul je een demper?

Hoe vul je een demper?

Hoe vul je een demper?


Sinds begin 2013 worden er geluidsmetingen gehouden bij door MON georganiseerde wedstrijden. Dit in verband met het beperken van eventuele geluidsoverlast van de sport. Het meeste geluid van de motor word tegengehouden door de uitlaat en demper. Als deze beide in goede conditie zijn zal er hoogstwaarschijnlijk niks aan de hand zijn en maakt uw motor dus niet teveel geluid. Maar wanneer maakt uw motor niet teveel lawaai? De MON heeft heeft hier bepaalde normen aan gesteld. Tijdens wedstrijden en trainingen op MON circuits worden er geluidsmetingen gedaan op de baan komt u hier boven de 94DB wordt u na de wedstrijd gecontroleerd doormiddel van een twee meter max meting. Bij deze tweede meting (twee meter max meting) mag hij niet boven de 113 DB komen. Deze meting geschiet door de  motor van een stationair toerental met een rustige beweging van de gashendel binnen 1 seconde naar vol gas en weer terug naar stationair toerental gebracht worden. Word hierna een DB van meer dan 113DB gemeten is je geluid niet volgends de eisen die de MON stelt. Hierdoor kunnen er sancties volgen (zie regelement MON geluid) In dit artikel gaan we het hebben over hoe we dit kunnen voorkomen. 

 

De uitlaat komt uit het motorblok. Tussen deze uitlaat en het motorblok zit een pakking. Een pakking is een plaatje wat je ergens tussen doet om een lekkage te voorkomen. Zorg er dus voor dat deze er tussen zit en nog helemaal in takt is. Aan de uitlaat zit een demper vast. In deze demper zit dempervulling. Dit is een soort wol dat het uitkomende geluid dempt. Na verloop van tijd wordt de demping minder door verbranding van de vulling. Daardoor wordt het geluid minder gedempt en zit u dus niet meer onder de geluidsnorm. Om de levensduur van de dempervulling te vergroten is het aan te raden een uitlaatplug te gebruiken bij het afspuiten van de motor. Is uw dempervulling uiteindelijk toch leeg? Geen probleem, dit is zelf op te lossen. Hoe je dit doet leggen wij hieronder uit. 

 

STAPPEN VOOR HET VULLEN VAN EEN DEMPER

 

BENODIGDHEDEN 

 

  • Boormachine 
  • Schroevendraaier of drijver 
  • Popnagels (bij voorkeur RVS)
  • Popnageltang 
  • Dop van bijvoorbeeld een spuitbus 
  • Kunststof of rubberen hamer 
  • Lange haak  
  • Dempervulling

 

  • (Foto 1)   Boor de popnagels bij de kop van de demper door met een boormachine.
  • (Foto 2)   Klop met een zachte hamer op de demper zodat de kop los komt
  • (Foto 3)   Trek de demperkop uit het andere deel van de demper
  • (Foto 4)   Haal met een haakje of tang het resterende demperwol uit de demper
  • (Foto 5)   Doe een dop op het dempergaas om te verkomen dat het wol blijft hangen en vul daarna de demper met geschikt demperwol, vul hem tot het einde van de demper.
  • (Foto 6)   Pak een buis die over de dop heen past en duw het demperwol aan. LET OP! Duw het niet TE hard aan! Herhaal dit tot de demper helemaal vol is.
  • (Foto 7)   Duw de demperkop weer op de demper en zorg dat de gaatjes voor de popnagels goed tegenover elkaar staan.
  • (Foto 8)   Doe de (bij voorkeur RVS) popnagels in de gaatjes en pop ze vast.
  • (Foto 9)   Snijd de restanten demperwol weg met een mesje. 

 

Twijfelt u of uw geluid binnen de norm valt? U kunt altijd vrijwillig het geluid laten meten bij de geluidsmeting van MON op de wedstrijden.


Terug



Deel het met uw vrienden!


Meer Motornieuws

Contactgegevens

  • Woerdsestraat 5
  • 6628 KA, Altforst
  • info@jarnoderkstweewielers.nl
  • (0487) 54 15 22
  • KvK: 92476430
  • BTW: NL004956892B91
  • IBAN: NL20RABO0379460882

Whatsapp ons

Routebeschrijving


Facebook


Openingstijden

Maandag:  GESLOTEN
Dinsdag:  9.00-12.30 13.00-18.00 UUR
Woensdag:  9.00-12.30 13.00-18.00 UUR
Donderdag:  9.00-12.30 13.00-18.00 UUR
Vrijdag:  9.00-12.30 13.00-18.00 UUR
Zaterdag:  9.00-12.30 13.00-16.00 UUR
Zondag:  GESLOTEN


Financiering